ZarzÄ…dzanie produktem ubezpieczeniowym

W ostatnim wpisie blogowym pisaliÅ›my o interfejsie API, procesach sprzedażowych oraz o Systemie ubezpieczeniowym, który może być silnikiem produktowym dla innych systemów. ChcielibyÅ›my  rozwinąć to ostatnie zagadnienie, zwiÄ…zane z silnikiem produktowym, skupiajÄ…c siÄ™ na zarzÄ…dzaniu produktami ubezpieczeniowymi. Zaczniemy od okreÅ›lenia, czym jest produkt ubezpieczeniowy.

Taryfy ubezpieczeniowe

Jeszcze nie tak dawno, wszystkie polisy byÅ‚y taryfikowane przez aplikacje po stronie agenta ubezpieczeniowego, czyli w oparciu o taryfy dostÄ™pne offline, popularnie nazywane pÅ‚askimi stawkami. Obecnie coraz wiÄ™cej Towarzystw Ubezpieczeniowych udostÄ™pnia swojÄ… taryfÄ™ z wykorzystaniem web serwisów, czyli w trybie online. Przy takim podejÅ›ciu wÅ‚aÅ›ciciel taryfy, może w dowolnym momencie modyfikować jej parametry, uwzglÄ™dniajÄ…c wiele czynników zewnÄ™trznych wpÅ‚ywajÄ…cych na wyliczenie skÅ‚adki. Towarzystwa ubezpieczeniowe wykorzystujÄ… dodatkowe źródÅ‚a informacji dostÄ™pne online, aby uwzglÄ™dnić jeszcze wiÄ™cej parametrów przy wyliczeniu skÅ‚adki, sÄ… to np. takie rozwiÄ…zania jak CEPIK czy UFG. Takie taryfy nazywane sÄ… dynamicznymi.

ObsÅ‚uga taryf w obydwóch modelach wymaga od systemu ubezpieczeniowego odpowiednich funkcjonalnoÅ›ci wspierajÄ…cych i uzupeÅ‚niajÄ…cych.

Jak taryfa przekłada się na produkty i polisy w Systemie ubezpieczeniowym?

Na definicjÄ™ produktu ubezpieczeniowego skÅ‚ada siÄ™ szereg elementów, kluczowym jest oczywiÅ›cie algorytm wyliczenia skÅ‚adki dostÄ™pny online lub offline.  Dodatkowo mogÄ… być potrzebne różne funkcjonalnoÅ›ci wspierajÄ…ce. W przypadku polis wystawianych w oparciu o taryfy offline, do poprawnej obsÅ‚ugi produktu może być potrzebna caÅ‚a gama dodatków, te dodatki wynikajÄ… wprost z umów generalnych, agencyjnych czy też innych zapisów. To stÄ…d pochodzi informacja o dostÄ™pnych zniżkach, zwyżkach, rabatach, formatach eksportów (popularnie nazywanych zaczytami), dodatkowym raportowaniu itd.

Nieco inaczej może wyglÄ…dać obsÅ‚uga produktów, opartych o taryfÄ™ online. Niestety i tutaj, różnice w dziaÅ‚aniu sÄ… ogromne, poczÄ…wszy już od samego sposobu komunikacji z danym towarzystwem ubezpieczeniowym, funkcjonalnoÅ›ciami, które mogÄ… być realizowane online np. anulowanie polis, aneksowanie itd., a koÅ„czÄ…c na raportowaniu produkcji. TU najczęściej udostÄ™pniajÄ… w trybie online możliwość wyliczenia skÅ‚adki lub nawet caÅ‚y proces do wystawienia polisy, ale i tak potrzebne sÄ… funkcjonalnoÅ›ci uzupeÅ‚niajÄ…ce. Zazwyczaj dodatkowo potrzebne sÄ… szablony dokumentów, z których zostanÄ… wygenerowanie, polisy, aneksy, pisma powitalne itd., czy konfiguracja zgód marketingowych

Produkt – i co dalej?

Skonfigurowanie jednego produktu ubezpieczeniowego, nie koniecznie musi oznaczać, że możemy rozpocząć sprzedaż polis, szczególnie w przypadku gdy mamy rozlegÅ‚Ä… sieć sprzedaży, różne stawki prowizyjne w sieci, a także chcielibyÅ›my zarzÄ…dzać domyÅ›lnym zakresem ubezpieczenia.

System VIP posiada szereg funkcjonalnoÅ›ci, pozwalajÄ…cych na sprawne zarzÄ…dzanie produktami oraz wiele opcji uzupeÅ‚niajÄ…cych, możliwych do wykorzystania przy modelowaniu produktu w Systemie. JednÄ… z najważniejszych funkcjonalnoÅ›ci w Systemie, jest możliwość rozliczenia sieci sprzedaży na podstawie plików prowizyjnych dostarczanych cyklicznie przez TU. System umożliwia utworzenie wielu kopii produktu, każdy produkt może mieć różny domyÅ›lny zakres ubezpieczenia ustalany przez administratora i może zostać przypisany do dowolnej liczby poÅ›redników w sieci sprzedaży. W tym miejscu należy dodać, że prowizja może być wartoÅ›ciÄ… statycznÄ… definiowanÄ… na każdym produkcie, jak i dynamicznÄ… – zmiennÄ… w czasie, opartÄ… o zestaw wskaźników monitorujÄ…cych na bieżąco np. przyrost skÅ‚adki rok do roku. Jeżeli w naszej organizacji posiadamy okoÅ‚o 5-6 różnych taryf ubezpieczeniowych i w zwiÄ…zku z tym adekwatnÄ… liczbÄ™ produktów, to zarzÄ…dzanie tymi produktami i rozliczanie sieci sprzedaży, bez systemowego wsparcia bÄ™dzie nie lada wyzwaniem.

Inne bardzo ważne funkcjonalnoÅ›ci dostÄ™pne w katalogu produktów, to np. kopiowanie produktów i tworzenie kolejnych bazie oryginalnego produktu. System wspiera również wersjonowanie produktów w czasie, co zapewnia biznesowi nieprzerwanÄ… pracÄ™ i nie niezauważalnÄ… zmianÄ™ konfiguracji Systemu. W przypadku sprzedaży pakietów dealerskich, udostÄ™pnianych online, kiedy program ubezpieczeniowy i konkretne warianty ubezpieczenia ustalane sÄ… pomiÄ™dzy wÅ‚aÅ›cicielem sieci sprzedaży a konkretnym TU, System VIP umożliwia odwzorowanie wariantów zdefiniowanych w TU i prezentacjÄ™ ofert w Å›ciÅ›le ustalonym zakresie. W przypadku taryf offline konfiguracja produktów dostÄ™pna dla administratora umożliwia wprost zdefiniowanie dedykowanych produktów dla okreÅ›lonych rodzajów pojazdów, a nawet ich marek. CaÅ‚ość uzupeÅ‚nia moduÅ‚ szablonów dokumentów – VDS (VSoft Document Services), który jest dodatkiem plug-in do aplikacji Microsoft Word. DziÄ™ki temu moduÅ‚owi, użytkownik może zarzÄ…dzać dokumentami generowanymi przez System.

ZarzÄ…dzanie polega na tworzeniu i modyfikowaniu dowolnych dokumentów, które bÄ™dÄ… mogÅ‚y zostać wygenerowane w konkretnych miejscach Systemu. DziÄ™ki temu takie modyfikacje jak dostosowanie szablonu polisy do zmian narzucanych przez TU certyfikatów ZK, dokumentów aneksów, czy tworzenie dowolnych nowych dokumentów może zostać wykonane przez administratorów Systemu VIP.

Grzegorz Skulimowski

W branży IT porusza siÄ™ od 20 lat, informatyk także z wyksztaÅ‚cenia – absolwent Informatyki na Uniwersytecie ÅšlÄ…skim. Do zespoÅ‚u VSoft doÅ‚Ä…czyÅ‚ w 2010 roku jako ekspert ds. jakoÅ›ci, nastÄ™pnie peÅ‚niÅ‚ rolÄ… analityka, dziÅ› jest architektem rozwiÄ…zaÅ„ biznesowych. Stanowi ogromne wsparcie na linii klient – firma specjalizujÄ…c siÄ™ w analizie i projektowaniu systemów informatycznych. Odpowiedzialny jest głównie za rozwój platformy ubezpieczeniowej VSoft Insurance Platform.

Zobacz również

See also

Feedback od odbiorców rozwiązania może też być źródłem inspiracji do dalszego innowacyjnego rozwoju produktu, co może się przyczynić do zwiększenia ...