Produktowa sztuka kompromisów

Projekty i produkty

W Å›wiecie IT systemy informatyczne dzielimy na dwie kategorie: projekty i produkty. Te pierwsze to dedykowane rozwiÄ…zania dla konkretnego klienta, dostosowane w stu procentach do jego potrzeb i wymagaÅ„ oraz w peÅ‚ni przez niego finansowo utrzymywane. Z kolei z produktów na ogół korzysta wielu nabywców – jest to opcja taÅ„sza, gdyż koszty maintenance’u aplikacji nie spoczywajÄ… na barkach tylko jednego podmiotu, ale partycypujÄ… w nich wszyscy użytkownicy. Mankamentem produktów jest nieznacznie mniejsze dopasowanie do indywidualnych potrzeb każdego z odbiorców. Z punktu widzenia klienta jest to kompromis miÄ™dzy użytecznoÅ›ciÄ… a kosztem.

Warto zauważyć, że my â€“ analitycy, architekci czy programiÅ›ci – nie projektujemy oprogramowania dla siebie ani nie powinna to być sztuka dla sztuki. Z systemu ma ktoÅ› korzystać, używać go, wiÄ™c musi być on dostosowany do potrzeb odbiorców, musi speÅ‚niać wymagania, usprawniać pracÄ™ lub zapewniać rozrywkÄ™. Musi speÅ‚niać swoje zadanie. Mija siÄ™ z celem rozwijanie czegoÅ›, czego nikt nie używa. To trochÄ™ jak z pisaniem wierszy do szuflady, tylko byÅ‚oby to hobby trochÄ™ droższe. A nie możemy dobrze rozwijać systemu, jeÅ›li nie sprawdzimy go na rynku, bo dopiero rynek zweryfikuje naszÄ… koncepcjÄ™, zastosowane rozwiÄ…zania, przydatność, opÅ‚acalność… Dopiero po wypuszczeniu aplikacji w Å›wiat dowiemy siÄ™ tak naprawdÄ™, czy ktoÅ› w ogóle bÄ™dzie chciaÅ‚ z tego naszego rozwiÄ…zania korzystać, czy bÄ™dzie skÅ‚onny za nie zapÅ‚acić. BÄ™dziemy mogli zweryfikować nasze zaÅ‚ożenia w praktyce.

System rusza w świat

Oddanie systemu w rÄ™ce użytkowników wiąże siÄ™ z tym, że możemy poznać ich opiniÄ™ o naszym oprogramowaniu. Informacje zwrotne możemy podzielić na dwie kategorie: zgÅ‚oszenia problemów z dziaÅ‚aniem aplikacji i pomysÅ‚y na usprawnienie i rozwój systemu. Te pierwsze musimy usunąć i to jak najszybciej. Z drugimi może być wiÄ™kszy problem…

Jeżeli klient korzysta z rozwiÄ…zania dedykowanego, nie ma powodów, żeby nie rozwijać go zgodnie z nawet uÅ‚aÅ„skÄ… fantazjÄ… tego, kto za to pÅ‚aci. W przypadku produktów już tak Å‚atwo nie jest – każda nowa funkcjonalność, najdrobniejsza zmiana musi być wprowadzana z myÅ›lÄ… o wszystkich użytkownikach systemu. Za każdym razem musimy zważyć, czy nie zaszkodzi ona produktowi, co inni użytkownicy na to powiedzÄ…, czy nie spowoduje odpÅ‚ywu klientów, jaki bÄ™dziemy mieli z tego zysk, jakiemu procentowi naszych odbiorców siÄ™ to przyda, czy jest zmiana jest spójna z wizjÄ… rozwoju rozwiÄ…zania itd.

Niejednokrotnie bowiem zdarza siÄ™, że z nowych opcji korzysta tylko część użytkowników, a pozostali uznajÄ… je np. za zbÄ™dny, a nawet przeszkadzajÄ…cy. Jak odnaleźć siÄ™ w tym wszystkim, projektujÄ…c rozwiÄ…zanie? Jak wpleść tutaj jednÄ… z cenniejszych rzeczy, jakie możemy otrzymać od klienta, czyli jego feedback? Jak sprawić, żeby nowe ficzery nie byÅ‚y uciążliwe dla tych, którzy nie bÄ™dÄ… z nich korzystali? Przed takimi problemami stajemy za każdym razem, kiedy rozwijamy nasze systemy.

Coś poszło nie tak…

Ludzie czÄ™sto nie lubiÄ… zmian, bo naruszajÄ… ich poczucie bezpieczeÅ„stwa – również ma to zastosowanie w obcowaniu z technologiÄ…. Nawet drobna modyfikacja aplikacji może wywoÅ‚ać falÄ™ krytyki. ZapoznajÄ…c siÄ™ z opiniami użytkowników, nie możemy jednak zapominać o tym, że produkt musi ewoluować w czasie, czasem przejść (nie tylko wizualnÄ…) metamorfozÄ™ – tak jak zmienia siÄ™ rzeczywistość wokół nas. Musi podążać za zmianami prawnymi, za nowymi trendami w layoutach, w UX itd. Musi reagować na zmieniajÄ…ce siÄ™ potrzeby grupy docelowej – pewnie funkcje mogÄ… przestać być potrzebne, inne z trzeciorzÄ™dnych awansujÄ… na najważniejsze.

Informacja zwrotna od odbiorców nie zawsze musi być pozytywna – i nie tylko dlatego, że zdarzajÄ… siÄ™ bÅ‚Ä™dy w dziaÅ‚aniu oprogramowania. Czasami negatywny feedback wynika z niewiedzy użytkownika, z nieumiejÄ™tnoÅ›ci posÅ‚ugiwania siÄ™ systemem. Należy wówczas zadać sobie pytanie, co zrobić, żeby zmienić tÄ™ sytuacjÄ™ i jak uniknąć podobnych incydentów w przyszÅ‚oÅ›ci. Może nasza aplikacja jest za maÅ‚o intuicyjna, może niezrozumiaÅ‚a, może brakuje podpowiedzi, tutoriali, instrukcji? Może przydaÅ‚oby siÄ™ demo, wprowadzenie? Może trzeba dodać sekcjÄ™ z FAQ (najczęściej zadawane pytania), a może zorganizować szkolenie dla użytkowników lub udostÄ™pnić im możliwość zadawania pytaÅ„ przez czat? A może mamy za wysoki próg wejÅ›cia i należy coÅ› z tym zrobić?

Feedback od użytkowników produktów IT jest niezwykle ważny dla firm zajmujÄ…cych siÄ™ ich tworzeniem, dlatego trzeba umiejÄ™tnie na niego reagować i nim zarzÄ…dzać. W pierwszej kolejnoÅ›ci pozwala on na szybsze wykrywanie ewentualnych problemów z produktem. Informacja zwrotna pomaga nam również lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania klientów i możliwie najlepiej dostosować produkt do realnych potrzeb rynku. Feedback od odbiorców rozwiÄ…zania może też być źródÅ‚em inspiracji do dalszego innowacyjnego rozwoju produktu, co może siÄ™ przyczynić do zwiÄ™kszenia jego konkurencyjnoÅ›ci na rynku. Dlatego niezwykle ważne jest, aby umieć wypracować kompromis miÄ™dzy rozwojem produktu a oczekiwaniami klientów.

Agnieszka Kukuła

PrzygodÄ™ z analizÄ… biznesowÄ… rozpoczęła ponad 10 lat temu, wspierajÄ…c organizacje w procesie optymalizacji i wdrażania systemów informatycznych. Po kilku latach przeszÅ‚a na drugÄ… stronÄ™ mocy, by zasilić szeregi dostawców rozwiÄ…zaÅ„. UczestniczyÅ‚a w projektach dla podmiotów m.in. publicznych, z otoczenia biznesu, z branż FMCG, odlewniczej, smart city. Obecnie, w peÅ‚ni pochÅ‚oniÄ™ta tematykÄ… ubezpieczeÅ„, wspiera klientów VSoft.

Miłośniczka poprawnej polszczyzny. Ostatnio żywo zainteresowana tzw. prostym językiem (plain language).

Zobacz również

See also

W ostatnim wpisie blogowym pisaliśmy o interfejsie API, procesach sprzedażowych oraz o Systemie ubezpieczeniowym, który może być silnikiem produktowym dla ...