Ocena ratingowa przedsiębiorstw

Jednym w kluczowych dziaÅ‚aÅ„ wspierajÄ…cym stabilizacjÄ™ i bezpieczeÅ„stwo funkcjonowania dużych korporacji, jak również maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw, jest ocena wiarygodnoÅ›ci klientów / kontrahentów handlowych oraz weryfikacja ich zdolnoÅ›ci do wywiÄ…zywania siÄ™ z zaciÄ…gniÄ™tych zobowiÄ…zaÅ„.

Co zatem powinno wchodzić w skÅ‚ad oceny ratingowej partnerów biznesowych oraz jak należy interpretować nadany rating? Na to i kilka powiÄ…zanych z tym zagadnieniem kwestii postaram siÄ™ odpowiedzieć w tym artykule – zapraszam do lektury.

Struktura ratingu i skala ratingu

Ratingi przedsiÄ™biorstw nadawane sÄ… w celu okreÅ›lenia wiarygodnoÅ›ci finansowej i ryzyka kredytowego ocenianego podmiotu w horyzoncie krótkoterminowym (najbliższych 12 miesiÄ™cy) oraz w horyzoncie dÅ‚ugoterminowym (powyżej 12 miesiÄ™cy). Nadany rating wskazuje poziom spodziewanego ryzyka niewykonania przez podmiot swoich zobowiÄ…zaÅ„ finansowych. Mowa tutaj zarówno o przypadku niewykonania zobowiÄ…zaÅ„ w caÅ‚oÅ›ci jak i w części. Ratingi sÄ… syntetycznymi ocenami ryzyka kredytowego okreÅ›lanego w kategoriach bezwzglÄ™dnych, tj. poprzez zastosowanie ocen przypisanych do staÅ‚ej skali ryzyka. Poziom ratingu przedsiÄ™biorstwa uwzglÄ™dnia szacunkowÄ… ocenÄ™ prawdopodobieÅ„stwa wystÄ…pienia niewypÅ‚acalnoÅ›ci firmy (ang. Probability of Default – PD) oraz szacunkowy stopieÅ„ straty wierzycieli w przypadku wystÄ…pienia niewypÅ‚acalnoÅ›ci (ang. Loss Given Default – LGD).

Skala ocen ratingowych bazuje najczęściej na oznaczeniach literowych – przykÅ‚adowo agencje ratingowe wykorzystujÄ… cztery grupy ocen od AAA do D. Należy tutaj zaznaczyć, że Å‚Ä…czna liczba stosowanych klas ratingowych w ramach wszystkich grup jest już zależna od danej agencji ratingowej – zazwyczaj stosuje siÄ™ ok. 20 klas ratingowych. Dla porównania w sektorze bankowym, gdzie zazwyczaj stosowanÄ… metodÄ… oceny ryzyka kredytowego jest metoda wewnÄ™trznych ratingów (ang. Internal Ratings-Based Approach – IRB), wykorzystuje siÄ™ wewnÄ™trzne dedykowane skale i klasy ratingowe.

Składowe oceny ratingowej

Przejdźmy zatem do przedstawienia kluczowych elementów metodologii ratingowych stosowanych w analizach wiarygodnoÅ›ci kredytowej przedsiÄ™biorstw. Nasze wieloletnie doÅ›wiadczenie w zakresie dostarczania dedykowanych rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu oceny ryzyka kredytowego, dla klientów różnych obszarów biznesowych, pozwala nam zauważyć, że stosowane modele ocen ratingowych bardzo czÄ™sto uwzglÄ™dniajÄ… wpÅ‚yw ryzyka finansowego, ryzyka biznesowego oraz dodatkowych czynników korygujÄ…cych takich jak: wielkoÅ›ci ocenianego podmiotu, trendy głównego sektora jego dziaÅ‚alnoÅ›ci, pozycja rynkowa podmiotu na tle branży oraz ewentualne przesÅ‚anki niewykonania wczeÅ›niejszych zobowiÄ…zaÅ„. Zestaw czynników dodatkowych poddawanych ocenie może być zależny m.in. od rodzaju branży, w której podmiot dziaÅ‚a (produkcja, handel, usÅ‚ugi), poziomu jego przychodów a dla podmiotów dziaÅ‚ajÄ…cych w ramach grup kapitaÅ‚owych – poziomu wsparcia ze strony grupy, jak również ryzyka kraju funkcjonowania. Modele ocen ratingowych przedsiÄ™biorstw skÅ‚adajÄ… siÄ™ najczęściej z 4 głównych skÅ‚adowych przedstawionych na poniższym rysunku:

Ocena ilościowa

Modele oceny ryzyka w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków posÅ‚ugujÄ… siÄ™ fundamentalnÄ… analizÄ… iloÅ›ciowÄ… na podstawie staÅ‚ej listy wskaźników finansowych opartÄ… o audytowane sprawozdania finansowe podmiotu za ostatnie trzy peÅ‚ne lata obrachunkowe oraz o prognozy finansowe (z ustalonego przedziaÅ‚u czasowego) celem okreÅ›lenia zdolnoÅ›ci podmiotu do generowania nadwyżki Å›rodków pieniężnych i regulowania spÅ‚at w przyszÅ‚oÅ›ci. Zbiór wyznaczanych wskaźników finansowych / iloÅ›ciowych dzielony jest najczęściej na wskaźniki modelowe (punktowane) oraz dodatkowe. CzÄ™stÄ… praktykÄ… w tym obszarze jest również odnoszenie wyników wyliczonych wskaźników do danych branżowych pozyskiwanych z zewnÄ™trznych serwisów dostarczajÄ…cych tego rodzaju dane statystyczne – celem uplasowania ocenianego podmiotu na tle branży, w której dziaÅ‚a.

Zestaw dokumentów finansowych poddawanych analizie jest zależny od rodzaju sprawozdawczoÅ›ci podmiotu w danym roku obrotowym. PrzykÅ‚adowo dla podmiotów na peÅ‚nej sprawozdawczoÅ›ci obejmuje on komplet dokumentów tj.: Rachunek Zysków i Strat (RZiS), Bilans, Rachunek PrzepÅ‚ywów Pieniężnych (RPP). Zakres wyliczanych wskaźników obejmuje najczęściej ocenÄ™ pÅ‚ynnoÅ›ci, struktury finansowania, rotacji i efektywność kapitaÅ‚u obrotowego, rentownoÅ›ci, stopnia obciążenia dÅ‚ugiem oprocentowanym i zdolnoÅ›ci obsÅ‚ugi dÅ‚ugu. OcenÄ™ przyszÅ‚ej wiarygodnoÅ›ci kredytowej przedsiÄ™biorstwa dokonuje siÄ™ natomiast w oparciu o wskaźniki dźwigni i pokrycia obsÅ‚ugi dÅ‚ugu na podstawie prognoz bilansu, rachunku wyników i rachunku przepÅ‚ywów pieniężnych.

Ocena jakościowa

Ocena jakoÅ›ciowa ma na celu uwzglÄ™dnienie w ocenie ratingowej zestawu dodatkowych czynników tj. np. wiarygodność dokumentacji finansowej, jakość wsparcia i zarzÄ…dzania, wpÅ‚yw czynników Å›rodowiskowych, uwarunkowania branży, pozycjÄ™ rynkowÄ…, konkurencyjność, jakość zarzÄ…dzania firmÄ… oraz trendy pozycji gotówkowej przedsiÄ™biorstwa. Aspekty te oceniane sÄ… najczęściej za pomocÄ… dedykowanych ankiet uzupeÅ‚nianych przez analityków, w których poszczególne odpowiedzi sÄ… odpowiednio punktowane wg staÅ‚ej matrycy scoringowej – zazwyczaj dedykowanej dla wielkoÅ›ci ocenianego podmiotu (np. maÅ‚e i Å›rednie przedsiÄ™biorstwa, duże firmy, korporacje).

Ocena behawioralna

Ocena behawioralna dotyczy oceny dotychczasowej współpracy z danym klientem / kontrahentem dlatego jest wykonywana dla istniejÄ…cych klientów. Sama ocena wykonywana jest przy pomocy modeli analizujÄ…cych dotychczasowÄ… obsÅ‚ugÄ™ produktów finansowych (o ile w przeszÅ‚oÅ›ci klient zaciÄ…gnÄ…Å‚ tego rodzaju zobowiÄ…zanie). Ocena behawioralna może być wykorzystywana zarówno jako skÅ‚adnik oceny ratingowej podmiotu, jak i również może posÅ‚użyć np. do okreÅ›lania nowego limitu kredytowego czy też modyfikacji istniejÄ…cego – w przypadku udostÄ™pnianiu nowych produktów lub przy przedÅ‚użaniu warunków istniejÄ…cej umowy kredytowe

Rating bazowy i korekty ratingu

Opisane powyżej oceny sÄ… skÅ‚adowymi bazowej oceny ratingowej nazywanej czÄ™sto ratingiem bazowym lub systemowym. Każda z wyżej wymienionych ocen ma odpowiedni udziaÅ‚ procentowy w ocenie systemowej – okreÅ›lenie proporcji i wpÅ‚ywu poszczególnych ocen (iloÅ›ciowej, jakoÅ›ciowej oraz behawioralnej) na rating bazowy definiuje już konkretna metodyka oceny ratingowej wyznaczona dla ocenianego podmiotu. Nasze doÅ›wiadczenie pokazuje, że klienci wdrażajÄ…cy modele ratingowe do oceny ryzyka wykorzystujÄ… finalnie w swoich systemach od kilku lub kilkunastu dedykowanych modeli / metodyk oceny ratingowej przedsiÄ™biorstw.

Tak wyznaczony rating systemowy poddawany jest nastÄ™pnie dodatkowym ocenom, które mogÄ… finalnie doprowadzić do ew. korekty ratingu o kilka klas ratingowych zarówno w górÄ™, jak i w dół. Zastosowane korekty ratingu mogÄ… uwzglÄ™dniać m.in. aktualny status i terminowość obsÅ‚ugiwanych zobowiÄ…zaÅ„ (przypadek ewentualnego wejÅ›cia w stan default lub wyjÅ›cia z niego), dotychczasowe wsparcie kapitaÅ‚owe, technologiczne, handlowe, prawne i finansowe jego grupy kapitaÅ‚owej oraz potencjalny wpÅ‚yw ryzyka kraju dziaÅ‚ania na efektywność, stabilność, bezpieczeÅ„stwo ekonomiczne i wiarygodność kredytowÄ… podmiotu.

Indywidualny charakter przedsiÄ™biorstwa może zostać uwzglÄ™dniony również poprzez dokonanie ew. ograniczenia maksymalnej możliwej oceny przedsiÄ™biorstwa wielkoÅ›ciÄ… podmiotu na podstawie przypisania ocenianej firmy do grupy klientów dużych, Å›rednich lub maÅ‚ych i zastosowanie matrycy uwzglÄ™dniajÄ…cej np. kwoty kapitaÅ‚u i obrotów przedsiÄ™biorstwa. Ograniczenie ratingu może również być spowodowane innymi czynnikami, tj.: ryzykiem wynikajÄ…cym ze specyfiki głównego sektora jego dziaÅ‚alnoÅ›ci, jego pozycjÄ… rynkowÄ… na tle innych podmiotów branży (wyjÄ…tkowÄ…, ponadprzeciÄ™tnÄ…, Å›redniÄ… lub poniżej przeciÄ™tnej).

Rating wyznaczony po uwzglÄ™dnieniu wymaganych ograniczeÅ„ i korekt staje siÄ™ ratingiem finalnym przedsiÄ™biorstwa. Tak wyznaczony rating odkÅ‚adany jest w historii ratingowej podmiotu i nastÄ™pnie monitorowany zgodnie z przyjÄ™tÄ… politykÄ™ weryfikacji nadanych ratingów – np. w trybie Å›ródrocznym lub rocznym. Monitorowanie może być również wykonywane na Å¼Ä…danie w sytuacji zidentyfikowania ważnej przesÅ‚anki (tzn. sygnaÅ‚u wczesnego ostrzegania) mówiÄ…cej o istotnej zmianie sytuacji finansowo-ekonomicznej lub biznesowej podmiotu.

Podsumowanie

W VSoft od ponad 25 lat zapewniamy naszym klientom wsparcie w obszarze kompleksowej oceny ratingowej przedsiÄ™biorstw. Nasze autorskie rozwiÄ…zanie VSoft Rating, wspierane przez zestaw konektorów do kluczowych baz i systemów zewnÄ™trznych zostaÅ‚o z sukcesem wdrożone w wielu konfiguracjach, poczÄ…wszy od Å›redniej wielkoÅ›ci firm, a koÅ„czÄ…c na najwiÄ™kszych instytucjach bankowych w Polsce. Platforma VSoft Rating zapewnia naszym klientom centralne miejsce ocen ryzyka, dajÄ…c jednoczeÅ›nie możliwoÅ›ci swobodnego jej rozwoju zarówno w zakresie nowych źródeÅ‚ pozyskiwania danych, jak również tworzenia nowych dedykowanych modeli ocen ratingowych. Ponadto dziÄ™ki dodatkowym moduÅ‚om obsÅ‚ugi automatycznej platforma zapewnia, że ocena ratingowa zostanie wykonana na czas, a dziÄ™ki mechanizmom cyklicznych monitorowaÅ„ nadanego ratingu bÄ™dzie zawsze odzwierciedlać aktualnÄ… sytuacjÄ™ ocenianego podmiotu.

W VSoft od ponad 15 lat, obecnie peÅ‚ni rolÄ™ architekta rozwiÄ…zaÅ„ biznesowych kreujÄ…c rozwiÄ…zania o obszarach sprzedaży produktów kredytowych oraz oceny ryzyka kredytowego. WczeÅ›niej programista, lider oraz kierownik dziaÅ‚u oprogramowania odpowiedzialny za realizacjÄ™ i rozwój rozwiÄ…zaÅ„ do klientów z sektora finansowego. W pracy łączy wiedzÄ™ technicznÄ… z wiedzÄ… biznesowÄ… stawiajÄ…c na proste rozwiÄ…zania dostosowane do zmieniajÄ…cych siÄ™ potrzeb biznesowych.

Zobacz również

See also