Wykorzystanie scoringu w działalności instytucji finansowych

Ryzyko jest nieodłącznÄ… częściÄ… prowadzenia każdej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. Podmioty, których głównÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… jest udzielanie finansowania innym przedsiÄ™biorstwom lub osobom prywatnym, takie jak banki, firmy pożyczkowe czy leasingowe, sÄ… narażone na zwiÄ™kszone ryzyko kredytowe. Dlatego ocena ryzyka jest w tych instytucjach jednym z najważniejszych obszarów odpowiadajÄ…cych za zapewnienie bezpieczeÅ„stwa i zysku z dziaÅ‚alnoÅ›ci. W przypadku wystÄ…pienia zagrożenia, że klient bÄ™dzie mieć opóźnienia w spÅ‚acie kredytu lub nie spÅ‚aci peÅ‚nej wysokoÅ›ci zobowiÄ…zania, mówimy o ryzyku aktywnym. Dążąc do jego zminimalizowania banki dysponujÄ… różnymi narzÄ™dziami. WÅ›ród nich jest proces oceny wiarygodnoÅ›ci klienta i jego zdolnoÅ›ci do spÅ‚aty kredytu.

Ocena ryzyka kredytowego – credit scoring

Jednym z narzÄ™dzi stosowanych w celu oceny indywidualnego ryzyka kredytowego jest scoring kredytowy (credit scoring), czyli punktowa ocena cech i zachowaÅ„ kredytowych klienta. Im wyższa liczba uzyskanych punktów, tym wiÄ™ksza jest wiarygodność kredytowa i mniejsze ryzyko zwiÄ…zane z udzieleniem pożyczki. Modele scoringowe najczęściej tworzone sÄ… na podstawie danych statystycznych z przeszÅ‚oÅ›ci. Z ich pomocÄ… można wskazać cechy klientów, które sÄ… skorelowane z wystÄ…pieniem prawdopodobieÅ„stwa problemów ze spÅ‚atÄ… zobowiÄ…zania.

Wyróżnić można dwa podstawowe typy scoringu kredytowego – behawioralny i aplikacyjny. Scoring behawioralny wyliczany jest na podstawie danych dotyczÄ…cych dotychczasowej obsÅ‚ugi produktów finansowych, z których korzystaÅ‚ klient, np. maksymalna liczba dni opóźnienia w spÅ‚acie kredytu w ostatnich 6 miesiÄ…cach, liczba czynnych kredytów gotówkowych, liczba zapytaÅ„ o kredyty w okreÅ›lonym okresie. PrzykÅ‚adem scoringu behawioralnego jest scoring wyliczany przez BIK. Z kolei scoring aplikacyjny, wyliczany jest na podstawie danych podawanych przez klienta we wniosku, np. wiek, wyksztaÅ‚cenie, stan cywilny, wykonywany zawód, staż pracy. W wielu instytucjach finansowych stosowane sÄ… równoczeÅ›nie oba rodzaje scoringów. Kryteria doboru cech do modelu sÄ… okreÅ›lane przez banki indywidualnie jednak część wymogów co do możliwych do wykorzystania informacji o kliencie regulujÄ… przepisy Rekomendacji T KNF oraz RODO. Zgodnie z rekomendacjÄ… 6.10 analiza cech jakoÅ›ciowych powinna obejmować: analizÄ™ cech klienta, analizÄ™ historii współpracy klienta detalicznego z bankiem, analizÄ™ historii kredytowej klienta w oparciu o informacje dostÄ™pne w zewnÄ™trznych bazach danych.

 

Aby pozyskać informacje potrzebne do oceny scoringu klienta banki majÄ… do dyspozycji udostÄ™pnione bazy, m.in. Biura Informacji Kredytowej, Biura Informacji Gospodarczej czy Bankowego Rejestru. W procesie wnioskowania zbierajÄ… również szereg informacji o dochodach, posiadanym majÄ…tku i zobowiÄ…zaniach klienta oraz analizujÄ… historiÄ™ współpracy z instytucjÄ…, np. historiÄ™ operacji i obroty na rachunku czy korzystanie z innych produktów banku.

Zebrane informacje o kliencie sÄ… nastÄ™pnie porównywane z przygotowanymi w modelu tablicami scoringowymi, w których okreÅ›lone sÄ… wartoÅ›ci punktowe dla wybranych cech i ich wariantów. W przypadku zmiennych iloÅ›ciowych wariantem cechy bÄ™dÄ… wyodrÄ™bnione przedziaÅ‚y liczbowe, natomiast dla zmiennych jakoÅ›ciowych wartoÅ›ci można pogrupować zgodnie z ich zakÅ‚adanym wpÅ‚ywem na ryzyko.

Przyznane klientowi punkty za poszczególne cechy sÄ… sumowane w celu wyznaczenia ostatecznej oceny. Na jej podstawie wyznaczany jest współczynnik PD (Probability of Default), który okreÅ›la prawdopodobieÅ„stwo, że w przyszÅ‚oÅ›ci klient przestanie spÅ‚acać kredyt.

Po uwzglÄ™dnieniu akceptowanego przez bank poziomu ryzyka okreÅ›lana jest wartość PD, poniżej której wnioski sÄ… odrzucane. Jest to tzw. punkt odciÄ™cia – cut-off. Pozwala to na przyjÄ™cie do dalszej analizy wniosków, dla których potencjalne zyski sÄ… wyższe niż koszty zwiÄ…zane z ryzykiem wystÄ…pienia zalegÅ‚oÅ›ci w spÅ‚acie kredytu.

Uzyskany poziom scoringu kredytowego decyduje nie tylko o samym przyznaniu kredytu, ale może również wpÅ‚ywać na warunki zaproponowane wnioskodawcy, takie jak wysokość oprocentowania, prowizji czy dostÄ™pny okres kredytowania.

Scoring nie tylko kredytowy

Wykorzystanie scoringu kredytowego w bankach jest powszechne jednak modele scoringowe mogÄ… mieć również inne zastosowania w wielu instytucjach.

Jednym z obszarów ocenianych przez scoring może być skÅ‚onność klienta do zadÅ‚użania siÄ™. Jest to tzw. propensity scoring. Banki i firmy pożyczkowe mogÄ… wykorzystywać ten rodzaj oceny w celu wytypowania grupy klientów, do których bÄ™dÄ… kierować nowe oferty kredytowe. Zwykle wyższa skÅ‚onność do zadÅ‚użania siÄ™ cechuje klientów, którzy już posiadajÄ… kredyty. Dlatego propensity scoring można stosować łącznie ze scoringiem kredytowym, aby równoczeÅ›nie wyeliminować z oferty klientów, którzy mogÄ… mieć problem ze spÅ‚atÄ… nowych zobowiÄ…zaÅ„.

Kolejnymi typami oceny, które mogÄ… być przydane w dziaÅ‚alnoÅ›ci sÄ… churn scoring, czyli ocena ryzyka odejÅ›cia klienta oraz attrition scoring czyli ocena ryzyka, że klient przestanie być aktywnym klientem. Dla banku, tak jak każdej innej firmy, ważne jest aby utrzymać dobrych klientów, którzy aktywnie korzystajÄ… z oferowanych produktów. StosujÄ…c wspomniane formy oceny, bank może z wyprzedzeniem rozpocząć dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu utrzymanie lub zwiÄ™kszenie zaangażowania klienta. W ocenie bank może brać pod uwagÄ™ np. rodzaj posiadanych przez klienta kredytów, salda na rachunkach i wykonywane na rachunkach operacje.

Pomimo uwzglÄ™dniania algorytmów oceny ryzyka kredytowego w przypadku części klientów może pojawić siÄ™ problem ze spÅ‚atÄ… zadÅ‚użenia. W takiej sytuacji bank może zastosować collection scoring, który ocenia szansÄ™, że klient poradzi sobie z zalegÅ‚oÅ›ciami. W wielu przypadkach problem ze spÅ‚atÄ… raty jest sytuacjÄ… przejÅ›ciowÄ… i wystraczajÄ…cym dziaÅ‚aniem ze strony banku bÄ™dzie wysÅ‚anie przypomnienia o spÅ‚acie zalegÅ‚ej raty. Zastosowanie modelu scoringowego pomoże bankowi w ocenie, czy problemy ze spÅ‚atÄ… zadÅ‚użenia mogÄ… siÄ™ pogłębiać.

WÅ›ród innych obszarów wykorzystania scoringu można wyróżnić ocenÄ™ ryzyka wyÅ‚udzenia kredytu, czyli fraud scoring. Na podstawie danych klienta bank może okreÅ›lić, jakie jest w przypadku danego wniosku ryzyko, że kredytobiorca próbuje wyÅ‚udzić kredyt, np. poprzez kradzież tożsamoÅ›ci lub podanie nieprawdziwych danych, które zawyżajÄ… zdolność kredytowÄ… wnioskodawcy.

Poszczególne modele scoringowe różniÄ… siÄ™ miÄ™dzy sobÄ… przede wszystkim ocenianym obszarem i, co za tym idzie, zakresem ocenianych cech i okresem prognozy. Zasada dziaÅ‚ania i proces wyznaczania oceny sÄ… analogiczne do scoringu kredytowego.

Wsparcie systemowe przy implementacji modeli scoringowych

Modele scoringowe podlegajÄ… walidacji i czÄ™sto wymagajÄ… dostosowania pod aktualne warunki rynkowe. Sam proces oceny jest automatyzowany z wykorzystaniem różnych systemów. NarzÄ™dzia zastosowane do implementacji w systemie wybranego algorytmu oceny powinny umożliwiać pracownikom poszczególnych jednostek możliwość Å‚atwiej zmiany parametrów w zakresie typowanych cech klienta, sposobu ich wyznaczania oraz punktacji zawartej w tablicach scoringowych. Zmianie może też ulegać akceptowany przez bank poziom ryzyka w danym obszarze, wiÄ™c również ta wartość powinna podlegać prostej parametryzacji z poziomu pracownika biznesowego.

Im wiÄ™cej danych, którymi można efektywnie i masowo zarzÄ…dzać, tym lepsza jakość oceny ryzyka. Rynek IT dostarcza rozwiÄ…zania uÅ‚atwiajÄ…ce pobieranie i korzystanie z danych, takie jak VSoft Connectors – narzÄ™dzia umożliwiajÄ…ce szybkÄ… integracjÄ™ z zewnÄ™trznymi bazami danych (np. BIK, BIG, ERIF, Kontomatik i inne). Jako firma specjalizujemy siÄ™ w dostarczaniu rozwiÄ…zaÅ„ dla instytucji finansowych, w tym systemów do obsÅ‚ugi dziaÅ‚aÅ„ kredytowych i windykacyjnych. VSoft Credit pozwala centralnie zaimplementować modele scoringowe, ratingowe, zdolnoÅ›ci kredytowej i inne algorytmy niezbÄ™dne do podjÄ™cia decyzji. DziaÅ‚ajÄ…c kompleksowo z naszymi klientami, usprawniamy i automatyzujemy ich codzienne procesy, zwiÄ™kszamy sprzedaż produktów i jakość obsÅ‚ugi klientów.

Jako analityk biznesowy peÅ‚ni rolÄ™ partnera klienta przy okreÅ›laniu wymagaÅ„ odpowiadajÄ…cych na aktualne potrzeby biznesowe. Od kilku lat uczestniczy w projektach z obszaru bankowoÅ›ci. WczeÅ›niej zaangażowana byÅ‚a w realizacjÄ™ przedsiÄ™wzięć z zakresu ksiÄ™gowoÅ›ci, finansów przedsiÄ™biorstw i ubezpieczeÅ„.

Zobacz również

See also