Szybki i bezpieczny proces kredytowy wymaga zaawansowanych narzędzi

Miesięcznik Finansowy BANK: Współczesny konsument jest bardzo wymagający, oczekujący jednocześnie bezpieczeństwa, wygody i dostępności usług bankowych 24 godziny na dobę. Jak tworzyć narzędzia odpowiedzialne za procesy kredytowe, by być w stanie spełniać zarówno oczekiwania klienta, jak i wymogi regulacyjne?

Jakub Rabong: Mamy do czynienia z koegzystencjÄ… czterech interesariuszy: szeroko rozumianych regulatorów, klientów koÅ„cowych, banków jako instytucji finansujÄ…cych i oczywiÅ›cie dostawców rozwiÄ…zaÅ„ informatycznych, którzy tworzÄ… systemy zgodnie z wymaganiami banków. Ich współdziaÅ‚anie na rzecz wyznaczenia i respektowania standardów nowoczesnej bankowoÅ›ci sprawia, że może być ona bezpieczna, prosta i przynieść korzyść każdemu z tych czterech podmiotów. Rzecz w tym, że w Å›wiecie online zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeÅ„stwa w obszarze kredytowym napotyka na szereg wyzwaÅ„. PrzykÅ‚adowo, mamy do czynienia z systemami, liczÄ…cymi sobie nawet po kilkanaÅ›cie lat, które nie zawsze byÅ‚y należycie aktualizowane i dostosowywane do dynamicznie zmieniajÄ…cej siÄ™ infrastruktury. Skutkuje to pewnymi zaszÅ‚oÅ›ciami w najstarszych systemach banku lub ewentualnie w modelach oceny ryzyka kredytowego, które liczÄ… zdolność kredytowÄ… i faktycznie bazujÄ… na danych historycznych. PowstaÅ‚e mechanizmy czasami nie współgrajÄ… z obecnymi wymaganiami klientów, którzy oczekujÄ…, by formularz kredytowy byÅ‚ jak najprostszy, wychodzÄ…c z zaÅ‚ożenia, że bank ma peÅ‚nÄ… wiedzÄ™ na temat wnioskodawcy. Konsument oczekuje też, aby instytucja finansowa przejęła odpowiedzialność za bezpieczeÅ„stwo operacji wykonywanych w kanaÅ‚ach zdalnych.

Zarówno banki, jak i dostawcy systemów IT czy też regulatorzy muszÄ… sprostać tym oczekiwaniom, co nie jest Å‚atwym wyzwaniem, zwÅ‚aszcza że współczesny konsument chciaÅ‚by, żeby jego wniosek byÅ‚ rozpatrywany jak najszybciej, a najlepiej w czasie rzeczywistym. Aby osiÄ…gnąć ten cel, należy tak skrócić Å‚aÅ„cuch dostaw rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych, żeby przenieść odpowiedzialność na niższe kanaÅ‚y i móc wdrażać je mniejszymi partiami, w mniejszym zespole, ale częściej. Wtedy nie mamy wielkich, kilkuletnich wdrożeÅ„ danego usprawnienia, tylko dzielimy je na dwutygodniowe sprinty, a po ich zakoÅ„czeniu dostarczamy wersjÄ™ do banku w celu weryfikacji postÄ™pu prac. DziÄ™ki temu jesteÅ›my w stanie dostarczać funkcjonalnoÅ›ci systemu szybciej, częściej i z wykorzystaniem mniejszych zasobów. W Å›wiecie IT i po stronie ekspertów banku jest coraz wiÄ™ksze zapotrzebowanie na specjalistów w okreÅ›lonej dziedzinie, czy to w zakresie ryzyka kredytowego, modelowania produktów czy też procesów. Dlatego idealnym remedium jest podzielenie dużych projektów na mniejsze części realizowane przez specjalistyczne zespoÅ‚y.

Przy tak wysokim zaawansowaniu technologicznym architektury IT w bankach nietrudno o dług technologiczny. Jak ograniczyć ten problem, także w kontekście koegzystencji nowego elementu infrastruktury z dotychczasowymi systemami, które mogą pochodzić sprzed kilku czy nawet kilkunastu lat?

Wachlarz produktów VSoft to kilkanaÅ›cie konektorów do baz informacyjnych, które istniejÄ… w Polsce i sÄ… wiodÄ…cymi graczami jeżeli chodzi o dostarczanie danych czy to od strony klienta, transakcji czy też ewentualnie weryfikacji pewnych dziaÅ‚aÅ„ fraudowych. Posiadamy również doÅ›wiadczenie w integracji z kilkudziesiÄ™cioma różnymi innymi mniejszymi podmiotami. Takich baz jest naprawdÄ™ wiele na rynku, a podmioty, które je udostÄ™pniajÄ… funkcjonujÄ… już szereg lat dostarczajÄ…c strukturÄ™ danych, która jest usystematyzowana, kompletna i dobrej jakoÅ›ci. Jeżeli chodzi o połączenia do zewnÄ™trznych baz danych, udostÄ™pnianych przez podmioty, z którymi jako VSoft współpracujemy, możemy je podzielić na te, które obecnie uważamy jako krytyczne dla nowoczesnego procesu kredytowego, np. BIK, Kontomatik, oraz na takie, które wspierajÄ… ocenÄ™ klienta czy też transakcji, np. baza nowych firm, moduÅ‚ MPA. Natomiast odmienna sytuacja jest w przypadku gdy bank czy inna instytucja finansowa chce zintegrować nowoczesne narzÄ™dzia z aplikacjami, które majÄ… kilkanaÅ›cie lat i nie byÅ‚y aktualizowane – a to czÄ™sto przy realizacji dużych projektów jest wyzwaniem dla obu stron – zarówno dla instytucji, jak i dla dostawcy IT. Konieczna jest przy tym nie tylko sama migracja do nowszej wersji, ale również przeglÄ…d istniejÄ…cych procesów i dostosowanie ich ksztaÅ‚tu do nowych rozwiÄ…zaÅ„.

Struktura danych jest mniej wiÄ™cej zawsze taka sama, tzn. mamy obiekty klientów, obiekty produktów, zabezpieczeÅ„ oraz pewne kwestie zwiÄ…zane z dokumentacjÄ…, kartotekami klientów oraz kartotekami pracowników. OczywiÅ›cie w każdej instytucji jest to inaczej opisane i różniÄ… siÄ™ relacje pomiÄ™dzy aplikacjami w strukturze bazodanowej, natomiast logika biznesowa jest przeważnie jednakowa. Uzgodnione wymagania biznesowe oraz posiadana dokumentacja techniczna to podstawa do poprawnej i szybkiej implementacji rozwiÄ…zania dla naszych klientów. Wtedy migracja jest de facto bezbolesna. Jako VSoft mamy bogate doÅ›wiadczenie w integracji z systemami centralnymi w bankach. StÄ…d wiemy, jakie dane siÄ™ tam znajdujÄ… oraz jakie usÅ‚ugi sÄ… udostÄ™pniane.

Wyzwaniem dla klienta jest okreÅ›lenie, co chciaÅ‚by mieć w nowym systemie, jakie dane, w jaki sposób je zmigrować oraz co poprawić w poszczególnych etapach migracji. Oprócz tego ważnym aspektem sÄ… także zgody na przetwarzanie danych, czy sÄ… aktualne, czy jednak z uwagi na RODO musimy je zaktualizować, a jeÅ›li tak, to w jaki sposób. Takich elementów implementacyjnych jest bardzo dużo. Do tego dochodzi kwestia, czy przenosimy tzw. klientów nieistniejÄ…cych, czyli kartoteki nieistniejÄ…ce i zamkniÄ™te produkty, oraz decyzja co z nimi robimy, jeżeli nie zostanÄ… przeniesione. W ramach naszych prac dzielimy to na kilka punktów, które przechodzimy po kolei z klientem, każdy z nich uzupeÅ‚niamy, precyzujemy i dopiero wtedy mamy peÅ‚ny obraz sytuacji, co robić z danym systemem.

Informacja kredytowa jest pozyskiwana z bardzo różnych źródeł. Na ile systemy kredytowe są w stanie w sposób zautomatyzowany agregować i weryfikować wiedzę, która może pochodzić ze wspomnianych przez pana zaufanych baz, ale również np. z mediów społecznościowych?

Systemy, które oceniajÄ… ryzyko nadużyć, sÄ… dzielone na dwie warstwy. Pierwsza, automatyczna, w której banki majÄ…ce okreÅ›lone wymagania w tym zakresie, integrujÄ… siÄ™ z dostawcami rozwiÄ…zaÅ„ ograniczajÄ…cych ryzyko np. fraudów, weryfikujÄ… klientów w zakresie onboardingu, czy też udostÄ™pniajÄ… rozwiÄ…zania podpisania dokumentacji caÅ‚kowicie online lub sterujÄ… wypÅ‚atami Å›rodków. Druga warstwa to czynnoÅ›ci, które sÄ… monitorowane przez pracowników i zarzÄ…dzane w sposób hierarchiczny. Część elementów zarzÄ…dzana jest z poziomu parametrów biznesowych/technicznych, a część poprzez modyfikacjÄ™ algorytmów w systemach np. low-code, takich jak VSoft archITekt. Ostatnim obszarem, niezwykle ważnym w dzisiejszych czasach jest obszar ekspertów cyberbezpieczeÅ„stwa, którzy monitorujÄ… stopieÅ„ penetracji systemów innymi systemami oraz pewnych elementów, które w kanale online sÄ… szczególnie ważne. Obecnie obserwujemy nie tylko zdarzenia, które dziejÄ… siÄ™ automatycznie, np. podstawianie faÅ‚szywych stron banków, przejmowania kodów BLIK, przejÄ™cia kontroli nad lub podszywanie siÄ™ za konsultantów telefonicznych. Dla części elementów dziaÅ‚ania podejmowane sÄ… w zasadzie w ciÄ…gu kilku milisekund, a dla części uruchamiane sÄ… dziaÅ‚ania zapobiegawcze czy też weryfikacyjne.

Jak zatem powinien wyglądać proces wdrażania takich rozwiązań, bo jest to przecież pewnego rodzaju innowacja dla banku? Chodzi nie tylko o uniknięcie luki cyberbezpieczeństwa, ale i o to, by niespodziewanym przestojem nie narazić na szwank reputacji instytucji…

Zawsze podkreÅ›lam, że jeden wykryty albo â€“ co gorsza – niewykryty fraud lub nadszarpniÄ™ta reputacja wskutek jakichÅ› luk czy uchybieÅ„ to o wiele wiÄ™kszy koszt dla banku niż zainwestowanie w dobrego dostawcÄ™, który wdroży pewne procesy i rozwiÄ…zania. Skutki zepsutej reputacji, utraty danych czy dziaÅ‚alnoÅ›ci przestÄ™pczej, którÄ… bank wykryje za późno albo nie wykryje wcale, mogÄ… być bardzo poważne i dÅ‚ugotrwaÅ‚e. I tutaj nie tylko VSoft, ale także inne podmioty, które sÄ… ekspertami w dziedzinie cyberbezpieczeÅ„stwa, podkreÅ›lajÄ…, że musimy przewidywać dziaÅ‚ania przestÄ™pcze, co jest o tyle trudne, że liczy siÄ™ czas reakcji, ten Å‚aÅ„cuch pomiÄ™dzy wykryciem, analizÄ…, implementacjÄ… i zabezpieczeniem w banku. Ten proces bywa czÄ™sto zbyt dÅ‚ugi, a trzeba pamiÄ™tać, że przestÄ™pcy dziaÅ‚ajÄ… bardzo szybko. Dlatego tak istotne jest, aby proces wdrożeniowy byÅ‚ jak najszybszy, ale i jak najbardziej zabezpieczony.

Po 16 latach kreowania procesów w instytucjach finansowych, przyszedÅ‚ czas na zmiany i przeniesienie do branży IT, w której jednak pozostaÅ‚y zamiÅ‚owania do Å¼eglarstwa, testowania gier (głównie z serii Battlefield) i wioÅ›larstwa – ergometr przydaje siÄ™ w garażu jak nigdy wczeÅ›niej w tych czasach.

Zobacz również

See also