Gotowy produkt czy rozwiązanie dedykowane? Kilka słów o zaletach wdrożeń produktowych

W dzisiejszych czasach cyfrowa transformacja z wielu powodów jest procesem nieuniknionym. Jednym z jej elementów jest zmiana sposobu dziaÅ‚ania poprzez wprowadzenie technologii do codziennego użytku. Obecnie wiÄ™kszość firm, również z branży ubezpieczeniowej, chcÄ…c usprawnić pracÄ™, zwiÄ™kszyć jej efektywność i przede wszystkim zautomatyzować pewne procesy, staje przed trudnym wyborem – gotowy, dostÄ™pny na rynku produkt czy dedykowane rozwiÄ…zanie tworzone od podstaw.

NiewÄ…tpliwie jednym z najważniejszych czynników, przy podejmowaniu takiej decyzji, jest kwestia potrzeb biznesowych – czy gotowe, w pewnym sensie uniwersalne rozwiÄ…zanie bÄ™dzie w stanie sprostać wszystkim wymaganiom, czy jedynÄ… opcjÄ… jest stworzenie od podstaw dedykowanego potrzebom danej organizacji systemu.

Dzisiejszy rynek oferuje coraz wiÄ™cej gotowych rozwiÄ…zaÅ„, a niniejszy artykuÅ‚ poÅ›wiÄ™cony jest wÅ‚aÅ›nie zaletom ich wdrożenia, bazuje przede wszystkim na naszych doÅ›wiadczeniach przy wdrażaniu VSoft Insurance PlatformVSoft Insurance Broker u klientów.

Mniej czasochłonny i skomplikowany proces sprzedaży

Gotowy produkt już na samym poczÄ…tku daje możliwość sprawdzenia jego potencjaÅ‚u. WiÄ™kszość firm dysponuje wersjÄ… demonstracyjnÄ…, która jest przygotowana do zaprezentowania klientowi na spotkaniu, bÄ…dź istnieje możliwość jej udostÄ™pnienia do samodzielnej eksploracji. Klient nie kupuje przysÅ‚owiowego kota w worku. DziÄ™ki temu już na wczesnym etapie rozmów może ocenić, czy produkt speÅ‚nia potrzeby biznesowe oraz inne wymagania, co znacznie skraca i upraszcza proces decyzyjny, a co za tym idzie, również zakupowy.

Umowa produktowa

Umowa produktowa, czyli jaka? Przy sprzedaży gotowego produktu najczęściej bÄ™dzie to umowa licencyjna, która okreÅ›la warunki korzystania z produktu, tj. systemu, na wskazanych zasadach. Co to oznacza w praktyce? Ponownie oszczÄ™dność czasu. BazujÄ…c na gotowej podstawie, nie ma potrzeby prowadzenia rozmów na temat warunków każdorazowo, od poczÄ…tku. Nie oznacza to jednoczeÅ›nie wyłączenia możliwoÅ›ci jakichkolwiek negocjacji i narzucenia przez dostawcÄ™ wszystkich warunków współpracy gotowym wzorem umowy. Wprost przeciwnie, ustalenia bazujÄ… na sprawdzonych opcjach, modelach, które uwzglÄ™dniajÄ… potrzeby, możliwoÅ›ci i preferencje obydwu stron.

Krótki time-to-market

OszczÄ™dność czasu po raz trzeci! Czym jest time-to-market? W uproszczeniu jest to czas, jaki upÅ‚ywa od powstania pomysÅ‚u do stworzenia rozwiÄ…zania. Dla nas jest to przedziaÅ‚ od podpisania umowy do uruchomienia produkcyjnego systemu, czyli do wdrożenia produktu i rozpoczÄ™cia korzystania z niego przez zamawiajÄ…cego. DysponujÄ…c gotowym narzÄ™dziem, jesteÅ›my w stanie w stosunkowo krótkim czasie zapewnić organizacji klienta możliwość czerpania realnej wartoÅ›ci, czyli korzyÅ›ci, z jego użytkowania.

Produkt odpowiada potrzebom biznesowym klientów i wymogom rynku, a rozwiązania dostosowane są do szerokiego grona odbiorców

Produkt jest adresowany dla okreÅ›lonej branży, do adekwatnych jej czynnoÅ›ci – odpowiada konkretnym potrzebom biznesowym i wymaganiom rynku, posiada wysoki poziom specjalizacji w danej dziedzinie. Stworzony jest stricte pod faktyczne scenariusze biznesowe użytkowników, z ich udziaÅ‚em i przy zaangażowaniu caÅ‚ej wiedzy posiadanej przez dostawcÄ™. Brzmi dobrze, prawda? Nie jest to senne marzenie, takie produkty i tacy partnerzy naprawdÄ™ istniejÄ…. Dlatego niezwykle ważna jest weryfikacja firm IT pod kÄ…tem doÅ›wiadczenia w dostarczaniu rozwiÄ…zaÅ„ organizacjom z danego obszaru oraz rzetelna analiza samego systemu. Warto pamiÄ™tać, że powodzenie procesu transformacji cyfrowej zależy w dużej mierze od doboru partnerów, którzy towarzyszÄ… nam w tej drodze.

A co jeÅ›li produkt nie do koÅ„ca odpowiada wszystkim potrzebom biznesowym organizacji? Warto porozmawiać z dostawcÄ… o możliwoÅ›ciach konfiguracji i dostosowania systemu do konkretnych wymagaÅ„ i scenariuszy biznesowych.

Dostawca dba o rozwój produktu

Rozwój systemu odbywa siÄ™ nie tylko z inicjatywy klienta. Dostawcy również dbajÄ… o rozbudowÄ™ produktów w oparciu o ich roadmapÄ™, czyli ogólny plan, który opisuje wizjÄ™ rozwoju aplikacji.

TworzÄ…c i cyklicznie weryfikujÄ…c roadmapy naszych produktów, uwzglÄ™dniamy potrzeby klientów, wymogi prawne i trendy na rynku. Staramy siÄ™ również przewidzieć przyszÅ‚e wyzwania branży. Każdy perspektywiczny produkt powinien mieć dedykowanÄ… roadmapÄ™, opartÄ… na wizji i strategii jego rozwoju. Dbanie o biznes klienta z perspektywy dostawcy oznacza również troskÄ™ o to, by narzÄ™dzie, które dostarcza, rozwijaÅ‚o siÄ™ razem z tym biznesem i dla obydwu stron generowaÅ‚o realnÄ… korzyść.

Synergia kosztowa

W przeciwieÅ„stwie do dedykowanego systemu, produkt daje pewnÄ… przewagÄ™ również pod kÄ…tem nakÅ‚adów ponoszonych na jego rozwój. Polega ona na tym, że koszty rozbudowy i utrzymania, proporcjonalnie rozkÅ‚adajÄ… siÄ™ na podmioty użytkujÄ…ce ten system. A wiÄ™c ciężar wszystkich kosztów rozbudowywania i maintenance’u nie spoczywa na jednej organizacji.

Dostawca dba o rozwój produktu

Nawet po przeanalizowaniu szeregu zalet wdrożenia gotowego produktu nie ma uniwersalnej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Wszystko oczywiÅ›cie zależy od indywidualnego przypadku, konkretnych potrzeb, możliwoÅ›ci, celu, czasu i zasobów. Przed podjÄ™ciem ostatecznej decyzji warto rozważyć każdÄ… z dostÄ™pnych opcji, również w kontekÅ›cie doboru odpowiedniego partnera. Partnera, ponieważ cyfrowa transformacja organizacji to proces, któremu sprzyja partnerska współpraca stron, a nie bezrefleksyjne i mechaniczne dostarczenie zamówionego dzieÅ‚a.

Nasze systemy ubezpieczeniowe VSoft Insurance PlatformVSoft Insurance Broker do tej pory zostaÅ‚y pomyÅ›lnie wdrożone łącznie w kilkudziesiÄ™ciu organizacjach. Sukces produktów mierzymy przede wszystkim korzyÅ›ciami, jakie odnoszÄ… nasi klienci. Liczba użytkowników, korzystajÄ…cych z naszych systemów każdego dnia, pokazuje, że stworzenie aplikacji odpowiadajÄ…cych faktycznym potrzebom biznesowym tak wielu organizacji z branży ubezpieczeniowej, jest możliwe. Zadanie to jest realne nie tylko dziÄ™ki caÅ‚ej wiedzy ubezpieczeniowej, jakÄ… udaÅ‚o nam siÄ™ zgromadzić przez 25 lat dziaÅ‚alnoÅ›ci w branży, a także dziÄ™ki zaangażowaniu naszych klientów we współtworzenie tych produktów.

Emilia Blachura

Kierownik Projektów w Pionie UbezpieczeÅ„ VSoft. Zwolenniczka zwinnych metodyk prowadzenia projektów, nie ustaje w poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie Scrum i product managementu. PracÄ™ na stanowisku IT Project Managera rozpoczęła ponad pięć lat temu, od prowadzenia projektów e-commerce, obecnie odpowiada za wszystkie projekty ubezpieczeniowe w VSoft. Prywatnie miÅ‚oÅ›niczka zwierzÄ…t, dobrych książek i muzyki oraz podróży.

Zobacz również

See also