System do obsługi procesu kredytowego dla klientów firmowych

W części bankowoÅ›ci ukierunkowanej na sprzedaży produktów dla klientów firmowych, coraz wiÄ™ksze znaczenie ma szeroka dostÄ™pność w wielu kanaÅ‚ach sprzedaży, elastyczność, jakość i szybkość dziaÅ‚ania – szczególnie w obszarze kredytowym. Klienci oczekujÄ… personalizacji, jasno przedstawionych warunków oraz partnerskiego podejÅ›cia. Aby sprostać tym oczekiwaniom, banki poszukujÄ… narzÄ™dzi, które pozwolÄ… im dziaÅ‚ać efektywnie, bezpiecznie i zgodnie z regulacjami np. warunkami produktowymi, kampaniami sprzedażowymi.

W jednej z analiz, realizowanej dla dużej instytucji bankowej, stanÄ™liÅ›my przed zadaniem zaprojektowania rozwiÄ…zania, które bÄ™dzie wspierać proces kredytowy w caÅ‚ej jego zÅ‚ożonoÅ›ci – od oferty po uruchomienie Å›rodków, dla różnych typów klientów firmowych i Å›cieżek decyzyjnych.

Wyzwanie: Jeden system, wiele ścieżek i procesów

Bank zgÅ‚osiÅ‚ potrzebÄ™ stworzenia systemu obsÅ‚ugujÄ…cego caÅ‚y proces kredytowy, w ramach którego funkcjonujÄ… procesy dedykowane dla różnych etapów produktowych, podprocesy, procesy równolegÅ‚e oraz procesy automatycznie wznawiane wedÅ‚ug przyjÄ™tego klucza i wymagaÅ„. Kluczowe obszary obejmowaÅ‚y takie segmentacje jak:

  • Jednostki SamorzÄ…du Terytorialnego (JST)
  • Standardowe finansowanie klientów korporacyjnych (duże firmy)


Proces sprzedaży produktów finansowych ma skÅ‚adać siÄ™ z jasno okreÅ›lonych etapów: oferta → wniosek → analiza → rekomendacja → decyzja → umowa → uruchomienie. Równolegle, system ma umożliwiać inicjacjÄ™ procesu zarówno przez klienta poprzez elektroniczne kanaÅ‚y kontaktu, jak i pracownika banku, obsÅ‚ugiwać wiele źródeÅ‚ danych (wewnÄ™trznych i zewnÄ™trznych), integrować siÄ™ z istniejÄ…cymi systemami, a także obsÅ‚ugiwać wieloetapowy proces decyzyjny, w zależnoÅ›ci od struktury szczebli kompetencyjnych i typu transakcji.

Kluczowym wymaganiem jest zapewnienie kontroli nad jakoÅ›ciÄ… danych i ich etapami, a także możliwość reagowania na zdarzenia w procesie — takie jak speÅ‚nienie kryteriów odrzucenia wniosku czy cofniÄ™cie procesu do stanu sprzed kilku dni. Równie istotna jest kontrola nad tym, jak algorytmy oceny transakcji reagujÄ… na dane wejÅ›ciowe i w jaki sposób mogÄ… je wspierać narzÄ™dzia, np. oparte na sztucznej inteligencji.

Nasze podejście: sprawdzony proces, modele ratingowe i technologia low-code

ZaproponowaliÅ›my podejÅ›cie oparte na naszych dwóch kluczowych rozwiÄ…zaniach:

🔹 VSoft Rating – jako fundament systemu

Produkt, który zostaÅ‚ dostosowany do specyfiki banku i jego Å›cieżek kredytowych. VSoft Rating to narzÄ™dzie wspierajÄ…ce ocenÄ™ ryzyka kredytowego, analizÄ™ danych finansowych, podejmowanie decyzji i budowanie Å›cieżek procesowych w oparciu o różne typy klientów. KluczowÄ… wartoÅ›ciÄ… byÅ‚a tu możliwość konfiguracji modeli i reguÅ‚ – bez koniecznoÅ›ci pisania kodu.

🔹 VSoft archITekt – jako silnik rozwoju

Platforma low-code, która umożliwia szybkie dodawanie kolejnych funkcjonalnoÅ›ci i rozwój systemu w tempie odpowiadajÄ…cym potrzebom biznesowym. archITekt daje możliwość budowania logiki procesowej i integracyjnej w sposób wizualny – bez koniecznoÅ›ci angażowania dużych zasobów programistycznych.

Efekty biznesowe wdrożenia

WedÅ‚ug naszej analizy, dziÄ™ki wdrożeniu  zaproponowanego przez nas podejÅ›cia, bank zyska kompleksowe i zintegrowane Å›rodowisko, które wspiera caÅ‚y proces kredytowy – niezależnie od jego zÅ‚ożonoÅ›ci, a to przekÅ‚ada siÄ™ na szereg korzyÅ›ci wypunktowanych poniżej.

  1. Wzrost sprzedaży i dosprzedaży produktów
    • Uzyskanie peÅ‚nego obrazu klienta 360°, co umożliwia szybsze i bardziej trafne dopasowanie oferty.
    • Możliwość przygotowania oferty dla (jeszcze) nie klientów i automatycznego przejÅ›cia do wniosku kredytowego.
    • Krótszy czas procesowania, lepsza rentowność produktów i wiÄ™ksza konkurencyjność ofert.
  1. Lepsza jakość procesów
    • W jednym narzÄ™dziu możliwa jest obsÅ‚uga wielu typów klientów i transakcji – co skraca czas wdrożenia nowych pracowników i uÅ‚atwia zarzÄ…dzanie zmianÄ….
    • Wsparcie decyzyjne przez odnoÅ›niki do baz wiedzy, walidacje, raporty SLA i analizy punktów przeciążenia.
    • Pracownicy mniej czasu poÅ›wiÄ™cajÄ… na operacje – wiÄ™cej na realne relacje z klientem.
  1. Szybszy i bardziej przejrzysty proces kredytowy
    • Elastyczne modele procesowe dostosowane do typu klienta.
    • Automatyzacja analizy i wyliczeÅ„.
    • Wspólny system dla sprzedaży, ryzyka i compliance – z peÅ‚nÄ… kontrolÄ… nad etapami, dokumentacjÄ… i decyzjami.
  1. Lepsza ocena ryzyka i skuteczniejsze monitorowanie
    • Możliwość integracji z bazami zewnÄ™trznymi i systemami.
    • ObsÅ‚uga różnych modeli oceny ryzyka, zabezpieczeÅ„ i kowenantów.
    • Możliwość ponownego użycia danych w kolejnych wnioskach oraz monitorowania istniejÄ…cych ekspozycji.

Podsumowanie

Wdrożenie systemu do obsÅ‚ugi kredytów firmowych to nie tylko kwestia technologii. To przede wszystkim dogłębna analiza i dopasowanie rozwiÄ…zania do zÅ‚ożonych realiów procesowych banku, przy zachowaniu elastycznoÅ›ci i szybkoÅ›ci rozwoju.

DziÄ™ki połączeniu kompetencji zespołów tworzÄ…cych i rozwijajÄ…cych narzÄ™dzia dedykowane do obsÅ‚ugi firm i platformÄ™ low-code VSoft archITekt możemy stworzyć system, który:

  • wspiera wiele Å›cieżek procesowych,
  • pozwala szybko reagować na zmiany regulacyjne i biznesowe,
  • daje przewagÄ™ konkurencyjnÄ… dziÄ™ki skuteczniejszemu zarzÄ…dzaniu ofertÄ… i ryzykiem.

 

JeÅ›li Twój bank stoi dziÅ› przed podobnym wyzwaniem – porozmawiajmy. ChÄ™tnie opowiemy wiÄ™cej o tym, jak pracujemy i co możemy wspólnie osiÄ…gnąć.

JesteÅ›my na rynku od ponad ćwierć wieku. Od poczÄ…tku naszej przygody wiedzieliÅ›my, że nie chcemy być jedynie biernym dostawcÄ… rozwiÄ…zaÅ„. Od zawsze stawiamy na wymianÄ™ wiedzy i doÅ›wiadczeÅ„. ChÄ™tnie pogłębiamy tematy, które uważamy za istotne, szczególnie w obrÄ™bie branż, z którymi współpracujemy na co dzieÅ„. ChÄ™tnie analizujemy i omawiamy zmiany technologiczne oraz dzielimy siÄ™ wÅ‚asnymi przemyÅ›leniami. Pokazujemy jak uczymy siÄ™ na błędach i z jakich dziaÅ‚aÅ„ jesteÅ›my dumni.

Zobacz również

See also