Scrum a jakość produktów w VSoft

Czym jest zwinność w zarzÄ…dzaniu projektami? Zwinność to przede wszystkim wiÄ™cej wartoÅ›ci na wczeÅ›niejszym etapie. Czym jest zatem ta wartość? Dla klienta bÄ™dzie to dziaÅ‚ajÄ…ce oprogramowanie, zgodne z jego potrzebami biznesowymi. Istota zwinnoÅ›ci polega na tym, aby dostarczać dziaÅ‚ajÄ…ce funkcjonalnoÅ›ci od poczÄ…tku projektu i regularnie. Scrum to zbiór narzÄ™dzi i zasad, które wspierajÄ… iteracyjne dostarczanie przyrostu, czyli dziaÅ‚ajÄ…cych fragmentów oprogramowania. Kluczowy jest tu fakt, że musi on dziaÅ‚ać – technicznie i funkcjonalnie, a wiÄ™c musi prezentować odpowiedniÄ…, wysokÄ… jakość.

Jakość w zwinnych metodykach zarządzania projektami

Manifest Agile, na którym bazuje Scrum, kÅ‚adzie nacisk na skupieniu na kliencie i jego potrzebach, Å›cisÅ‚ej współpracy i efektywnej, staÅ‚ej komunikacji miÄ™dzy stronami, a także na adaptacji do zmieniajÄ…cych siÄ™ wymagaÅ„. Jakość rozumiana jest tu jako proces dochodzenia do dobrego, dziaÅ‚ajÄ…cego i speÅ‚niajÄ…cego potrzeby klienta produktu. Dążenie do wysokiej jakoÅ›ci oraz jej osiÄ…ganie jest w zasadzie fundamentem metodyk zwinnych.

W jaki sposób Scrum wspiera wysoką jakość naszych produktów?

Iteracyjne, regularne dostarczanie działających funkcjonalności

Zespół projektowy pracuje w Sprintach. Zgodnie z definicjÄ… z najnowszego Scrum Guide (2020), Sprint jest sercem Scruma, w którym pomysÅ‚y zamieniajÄ… siÄ™ w wartość. SÄ… to okresy pracy w okreÅ›lonym cyklu, majÄ…ce stałą dÅ‚ugość. TrwajÄ… maksymalnie miesiÄ…c, aby zapewnić spójność wydaÅ„. Nowy sprint rozpoczyna siÄ™ natychmiast po zakoÅ„czeniu poprzedniego. Owocem każdego z nich jest realizacja okreÅ›lonego dlaÅ„ celu, a celem nadrzÄ™dnym jest dostarczenie bÄ…dź zaprezentowanie klientowi dziaÅ‚ajÄ…cego przyrostu. Sprinty zapewniajÄ… regularność w dostarczaniu kolejnych wydaÅ„ produktu, a przede wszystkim wspierajÄ… iteracyjny proces jego kontroli. Co to jest iteracyjny proces kontroli? SÄ… to testy, które tak jak i praca nad kolejnymi funkcjonalnoÅ›ciami, odbywajÄ… siÄ™ w staÅ‚ych, okreÅ›lonych cyklach, dyktowanych rytmem pracy. Przed wydaniem/zaprezentowaniem rezultatu prac klientowi wersja przechodzi szczegółowÄ… kontrolÄ™ – testy manualne, automatyczne, regresji. Po dostarczeniu to klient ma możliwość zweryfikowania poprawnoÅ›ci dziaÅ‚ania przyrostu, a także jego wartoÅ›ci biznesowej.

Częsty feedback ze strony klienta

Iteracyjne, regularne dostarczanie i prezentowanie dziaÅ‚ajÄ…cych funkcjonalnoÅ›ci zamawiajÄ…cemu maksymalizuje okazje do otrzymania informacji zwrotnej, opinii o efektach prac. Jest ona niezwykle cenna z punktu widzenia wykonawcy, ponieważ stanowi element procesu kontroli – wyznacza kierunek dalszych prac, pozwala na regularnÄ… rewizjÄ™ priorytetów i daje możliwość bieżącej identyfikacji błędów oraz problemów.

Przyrostowe dostarczanie oprogramowania

Umożliwia kontrolÄ™ nad poszczególnymi wydaniami produktu, a przede wszystkim ich poprawianie i dopasowywanie do zmieniajÄ…cych siÄ™ wymagaÅ„ klienta. Rewizja ta dotyczy, zarówno tych wersji, które zostaÅ‚y już dostarczone, jak również tych, które klient dopiero otrzyma.

Testy jako stały element cyklu iteracyjnego

Nowy sprint rozpoczyna siÄ™ natychmiast po zakoÅ„czeniu poprzedniego, jest to pewna staÅ‚a, okreÅ›lona sesja pracy. Podobnie z testami, sÄ… one staÅ‚ym i nieodzownym elementem procesu wytwarzania oprogramowania. ZaczynajÄ… siÄ™ jeszcze przed dostarczeniem klientowi pierwszej, dziaÅ‚ajÄ…cej wersji systemu, a koÅ„czÄ… po dostarczeniu ostatniej, ustalonej poprawki, na sam koniec projektu.

Osoby odpowiedzialne za jakość produktu

Kto wÅ‚aÅ›ciwie odpowiada za jakość produktu, zarówno po stronie dostawcy, jak i zamawiajÄ…cego? Za jakość produktu po stronie dostawcy odpowiedzialny jest caÅ‚y zespół projektowy. W VSoft oprócz ZespoÅ‚u Scrumowego (tj. programistów, architektów i testerów; WÅ‚aÅ›ciciela Produktu i Mistrza Scrum), sÄ… to także analitycy, kierownik projektu oraz dedykowani pracownicy z DziaÅ‚u WdrożeÅ„. Każda z tych osób ma okreÅ›lonÄ… rolÄ™ w procesie kontroli jakoÅ›ci. Klient również zobowiÄ…zuje siÄ™ do oddelegowania zespoÅ‚u odpowiedzialnego za pracÄ™ nad projektem. Optymalny zespół projektowy po stronie klienta skÅ‚ada siÄ™ z osób:

  • o należytych kompetencjach i dyscyplinie (odpowiednim poziomie merytorycznym),
  • zaangażowaniu (dyspozycyjność),
  • umocowaniu (peÅ‚nomocnictwo, umożliwiajÄ…ce podejmowanie wiążących decyzji).

Trzy poziomy jakości

Strony zaangażowane w projekt, oprócz wspólnego dla wszystkich rozumienia pojÄ™cia jakoÅ›ci produktu, majÄ… również swoje wÅ‚asne wytyczne decydujÄ…ce o ostatecznej satysfakcji. Cykliczna rewizja przyrostów, oprócz ogólnych zasad jakoÅ›ci, uwzglÄ™dnia również te indywidualne preferencje uczestników projektu, które stanowiÄ… kolejny, dodatkowy filtr.

  • jakość definiowana przez DziaÅ‚ WdrożeÅ„ VSoft – DziaÅ‚ WdrożeÅ„ jest poÅ›rednim, wewnÄ™trznym odbiorcÄ… przyrostu, wdraża go na jedno ze Å›rodowisk testowych po naszej stronie, przeprowadza audyt bezpieczeÅ„stwa wydania, a także dba o aktualność instrukcji instalacji wersji,
  • jakość definiowana przez zespół projektowy po stronie VSoft – opiera siÄ™ na nieprzerwanej rewizji produktu przez analityków, WÅ‚aÅ›ciciela Produktu, programistów, testerów, architektów. W tym procesie niezwykle pomocna jest ustalana przez zespół Definicja GotowoÅ›ci (Definition of Done). Jest to zbiór kryteriów, które speÅ‚nić musi wymaganie, aby można byÅ‚o je uznać za ukoÅ„czone,
  • jakość definiowana przez klienta – klient, jako ostateczny nabywca, akceptuje i odbiera poszczególne przyrosty, aby finalnie przyjąć caÅ‚y produkt. Akceptacja zależna jest od powodzenia testów, które cyklicznie przeprowadza.

Elastyczność, czyli adaptacja do zmian w trakcie projektu

Regularne przeglÄ…dy przyrostów dajÄ… możliwość efektywnej adaptacji do zmieniajÄ…cych siÄ™ w trakcie projektu wymagaÅ„. Możliwość szybkiego dostosowania siÄ™ do zmian również jest wyznacznikiem jakoÅ›ci, ponieważ sprzyja sprawnemu dostosowaniu produktu do faktycznych potrzeb klienta.

Backlog produktu

To nieustajÄ…co ksztaÅ‚tujÄ…ca siÄ™, uporzÄ…dkowana lista tego, co jest potrzebne do rozwijania produktu. Elementy tej listy uporzÄ…dkowane sÄ… zgodnie ze swoim stopniem przejrzystoÅ›ci, dookreÅ›lenia oraz priorytetami – od tych najbardziej skonkretyzowanych na górze, po najmniej szczegółowe na dole. Backlog produktu stanowi podstawÄ™ prac projektowych, jego elementy sÄ… przedmiotem implementacji, dlatego muszÄ… być odpowiednio opisane, tak aby zespół nie miaÅ‚ wÄ…tpliwoÅ›ci, co powinien wykonać w ramach każdego z nich. Szczegółowy opis pozycji backlogu, zawierajÄ…cy skonkretyzowane kryteria akceptacji, czÄ™sto również przypadki testowe, niewÄ…tpliwie sprzyja zachowaniu odpowiedniej jakoÅ›ci. Podobnie jak nieustajÄ…ca praca w ramach backlogu – jego rewizja, definiowanie i uzupeÅ‚nianie jego elementów, zmiany w ich kolejnoÅ›ci, a także dodawanie i usuwanie pozycji zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Czy Scrum jest gwarancją wysokiej jakości?

Fundamentem Scruma jest dążenie do wysokiej jakoÅ›ci oraz jej osiÄ…ganie. Oferuje on szereg narzÄ™dzi sprzyjajÄ…cych dbaÅ‚oÅ›ci o jakość produktów. W zasadzie każdy z jego filarów tj. inspekcja, adaptacja i transparencja, odwoÅ‚uje siÄ™ do satysfakcji i speÅ‚nienia potrzeb klienta. Każde z jego wydarzeÅ„ (Sprint, Planowanie Sprintu, Codzienny Scrum, PrzeglÄ…d Sprintu, Retrospektywa) to formalna okazja do rewizji i dostosowania artefaktów, czyli backlogu (produktu oraz sprintu) i przyrostu. Regularne dostarczanie dziaÅ‚ajÄ…cych elementów systemu, w krótkich odcinkach czasowych, ogranicza również możliwość powstawania i przyrastania dÅ‚ugu technologicznego. Jednak warto w tym miejscu zaznaczyć, że szereg narzÄ™dzi do zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, które dostarcza nam Scrum, nie przyniesie oczekiwanych efektów bez Å›cisÅ‚ej współpracy miÄ™dzy stronami i efektywnej komunikacji. To one leżą u podstaw powodzenia każdego projektu.

Emilia Blachura

Kierownik Projektów w Pionie UbezpieczeÅ„ VSoft. Zwolenniczka zwinnych metodyk prowadzenia projektów, nie ustaje w poszerzaniu swojej wiedzy w zakresie Scrum i product managementu. PracÄ™ na stanowisku IT Project Managera rozpoczęła ponad pięć lat temu, od prowadzenia projektów e-commerce, obecnie odpowiada za wszystkie projekty ubezpieczeniowe w VSoft. Prywatnie miÅ‚oÅ›niczka zwierzÄ…t, dobrych książek i muzyki oraz podróży.

Zobacz również

See also