System do obsługi procesu kredytowego dla klientów firmowych

W części bankowości ukierunkowanej na sprzedaży produktów dla klientów firmowych, coraz większe znaczenie ma szeroka dostępność w wielu kanałach sprzedaży, elastyczność, jakość i szybkość działania – szczególnie w obszarze kredytowym. Klienci oczekują personalizacji, jasno przedstawionych warunków oraz partnerskiego podejścia. Aby sprostać tym oczekiwaniom, banki poszukują narzędzi, które pozwolą im działać efektywnie, bezpiecznie i zgodnie z regulacjami np. warunkami produktowymi, kampaniami sprzedażowymi.

W jednej z analiz, realizowanej dla dużej instytucji bankowej, stanęliśmy przed zadaniem zaprojektowania rozwiązania, które będzie wspierać proces kredytowy w całej jego złożoności – od oferty po uruchomienie środków, dla różnych typów klientów firmowych i ścieżek decyzyjnych.

Wyzwanie: Jeden system, wiele ścieżek i procesów

Bank zgłosił potrzebę stworzenia systemu obsługującego cały proces kredytowy, w ramach którego funkcjonują procesy dedykowane dla różnych etapów produktowych, podprocesy, procesy równoległe oraz procesy automatycznie wznawiane według przyjętego klucza i wymagań. Kluczowe obszary obejmowały takie segmentacje jak:

  • Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST)
  • Standardowe finansowanie klientów korporacyjnych (duże firmy)


Proces sprzedaży produktów finansowych ma składać się z jasno określonych etapów: oferta → wniosek → analiza → rekomendacja → decyzja → umowa → uruchomienie. Równolegle, system ma umożliwiać inicjację procesu zarówno przez klienta poprzez elektroniczne kanały kontaktu, jak i pracownika banku, obsługiwać wiele źródeł danych (wewnętrznych i zewnętrznych), integrować się z istniejącymi systemami, a także obsługiwać wieloetapowy proces decyzyjny, w zależności od struktury szczebli kompetencyjnych i typu transakcji.

Kluczowym wymaganiem jest zapewnienie kontroli nad jakością danych i ich etapami, a także możliwość reagowania na zdarzenia w procesie — takie jak spełnienie kryteriów odrzucenia wniosku czy cofnięcie procesu do stanu sprzed kilku dni. Równie istotna jest kontrola nad tym, jak algorytmy oceny transakcji reagują na dane wejściowe i w jaki sposób mogą je wspierać narzędzia, np. oparte na sztucznej inteligencji.

Nasze podejście: sprawdzony proces, modele ratingowe i technologia low-code

Zaproponowaliśmy podejście oparte na naszych dwóch kluczowych rozwiązaniach:

🔹 VSoft Rating – jako fundament systemu

Produkt, który został dostosowany do specyfiki banku i jego ścieżek kredytowych. VSoft Rating to narzędzie wspierające ocenę ryzyka kredytowego, analizę danych finansowych, podejmowanie decyzji i budowanie ścieżek procesowych w oparciu o różne typy klientów. Kluczową wartością była tu możliwość konfiguracji modeli i reguł – bez konieczności pisania kodu.

🔹 VSoft archITekt – jako silnik rozwoju

Platforma low-code, która umożliwia szybkie dodawanie kolejnych funkcjonalności i rozwój systemu w tempie odpowiadającym potrzebom biznesowym. archITekt daje możliwość budowania logiki procesowej i integracyjnej w sposób wizualny – bez konieczności angażowania dużych zasobów programistycznych.

Efekty biznesowe wdrożenia

Według naszej analizy, dzięki wdrożeniu  zaproponowanego przez nas podejścia, bank zyska kompleksowe i zintegrowane środowisko, które wspiera cały proces kredytowy – niezależnie od jego złożoności, a to przekłada się na szereg korzyści wypunktowanych poniżej.

  1. Wzrost sprzedaży i dosprzedaży produktów
    • Uzyskanie pełnego obrazu klienta 360°, co umożliwia szybsze i bardziej trafne dopasowanie oferty.
    • Możliwość przygotowania oferty dla (jeszcze) nie klientów i automatycznego przejścia do wniosku kredytowego.
    • Krótszy czas procesowania, lepsza rentowność produktów i większa konkurencyjność ofert.
  1. Lepsza jakość procesów
    • W jednym narzędziu możliwa jest obsługa wielu typów klientów i transakcji – co skraca czas wdrożenia nowych pracowników i ułatwia zarządzanie zmianą.
    • Wsparcie decyzyjne przez odnośniki do baz wiedzy, walidacje, raporty SLA i analizy punktów przeciążenia.
    • Pracownicy mniej czasu poświęcają na operacje – więcej na realne relacje z klientem.
  1. Szybszy i bardziej przejrzysty proces kredytowy
    • Elastyczne modele procesowe dostosowane do typu klienta.
    • Automatyzacja analizy i wyliczeń.
    • Wspólny system dla sprzedaży, ryzyka i compliance – z pełną kontrolą nad etapami, dokumentacją i decyzjami.
  1. Lepsza ocena ryzyka i skuteczniejsze monitorowanie
    • Możliwość integracji z bazami zewnętrznymi i systemami.
    • Obsługa różnych modeli oceny ryzyka, zabezpieczeń i kowenantów.
    • Możliwość ponownego użycia danych w kolejnych wnioskach oraz monitorowania istniejących ekspozycji.

Podsumowanie

Wdrożenie systemu do obsługi kredytów firmowych to nie tylko kwestia technologii. To przede wszystkim dogłębna analiza i dopasowanie rozwiązania do złożonych realiów procesowych banku, przy zachowaniu elastyczności i szybkości rozwoju.

Dzięki połączeniu kompetencji zespołów tworzących i rozwijających narzędzia dedykowane do obsługi firm i platformę low-code VSoft archITekt możemy stworzyć system, który:

  • wspiera wiele ścieżek procesowych,
  • pozwala szybko reagować na zmiany regulacyjne i biznesowe,
  • daje przewagę konkurencyjną dzięki skuteczniejszemu zarządzaniu ofertą i ryzykiem.

 

Jeśli Twój bank stoi dziś przed podobnym wyzwaniem – porozmawiajmy. Chętnie opowiemy więcej o tym, jak pracujemy i co możemy wspólnie osiągnąć.

Jesteśmy na rynku od ponad ćwierć wieku. Od początku naszej przygody wiedzieliśmy, że nie chcemy być jedynie biernym dostawcą rozwiązań. Od zawsze stawiamy na wymianę wiedzy i doświadczeń. Chętnie pogłębiamy tematy, które uważamy za istotne, szczególnie w obrębie branż, z którymi współpracujemy na co dzień. Chętnie analizujemy i omawiamy zmiany technologiczne oraz dzielimy się własnymi przemyśleniami. Pokazujemy jak uczymy się na błędach i z jakich działań jesteśmy dumni.

Zobacz również

See also