wróć do wszystkich aktualnościgo back to all news
WDROŻENIE PROJEKTU IT: 5 BŁĘDÓW, KTÓRE MOGĄ POŁOŻYĆ ANALIZĘ NA ŁOPATKI

Skoro analiza jest pierwszym i podstawowym etapem produkcji oprogramowania, to nie trudno zgadnąć, że błędy popełnione w jej trakcie i późno wykryte są najkosztowniejsze. Dlaczego? Implementacja jest kosztowna, więc jak ognia trzeba unikać implementowania tego, co nie jest potrzebne. Poniżej przedstawiamy pięć aspektów, na które warto zwrócić uwagę projektując system informatyczny.

1. Wizja vs rzeczywistość
Nie należy tworzyć rozwiązań na wyrost, bazujących na założeniach, które mogą nigdy nie zostać spełnione. System ma być dostosowany do tego, co jest tu i teraz, a nie do tego, co być może będzie potrzebne np. dopiero za trzy lata. Przez ten czas mogą się zmienić cele, technologia pójdzie naprzód i przygotowane dziś rozwiązanie – na które poświęcono czas i pieniądze – za trzy lata najprawdopodobniej okaże się nieużyteczne, niepotrzebne, przestarzałe. Nie należy zapominać, że nadrzędnym celem realizacji każdego projektu wdrożeniowego jest pomoc w osiągnięciu celów biznesowych klienta, a system ma być odpowiedzią na jego aktualne potrzeby, ma być ich zaspokojeniem.

2. Przerost formy nad treścią
Do błędów analizy można zaliczyć również rozwiązywanie w skomplikowany sposób prostych problemów. Nie wszystko zawsze powinno być konfigurowalne z poziomu użytkownika. Niektóre parametry biznesowe zmieniają się na tyle rzadko (np. oznaczenia walut wg ISO 4217), że zbudowanie modułu do zmiany tych parametrów jest wielokrotnie bardziej kosztowne, niż zlecenie prac programistycznych w celu modyfikacji wartości parametru w kodzie.

3. Niewyspecjalizowany dostawca
Kwestia przewag dostawców wyspecjalizowanych w danej branży została poruszona w poprzednich artykułach ("Narzędzia IT jak garnitur – czyli rozwiązania szyte na miarę" i "Decydujesz się na wdrożenie rozwiązania IT? Nie lekceważ Analityka!" ). Decydując się na budowanie rozwiązania od zera przy pomocy dostawcy rozwiązań dla bardzo różnych branż, ryzykujemy wiele – dłuższy czas trwania projektu, jego rosnące koszty, liczne błędy. W jaki sposób można zapobiegać błędom analizy? Nie ma złotego środka, ale na pewno pomocne jest korzystanie z usług doświadczonego dostawcy usług i stosowanie w pracach podejścia agile, które powoduje, że ewentualne błędy założeń czy analizy wychwytywane są na wczesnym etapie prac.

4. Do analizy trzeba dwojga
Analiza biznesowa wymaga czasu – zarówno klienta, jak i analityka. Czasu poświęconego na zebranie wymagań i identyfikację potrzeb klienta, na właściwe zaprojektowanie rozwiązania. Im bardziej złożony problem, tym dłużej będzie trwała analiza, bo niejednokrotnie te same wątki są wiele razy doprecyzowywane – zarówno ze strony klienta, jak i np. na skutek technicznej analizy wykonalności systemu. Te same czynniki powodują, że raz wymyślone rozwiązania rzadko kiedy są tymi ostatecznymi.

5. Pośpiech
Czy czas poświęcony na analizę na etapie ofertowania to czas zmarnowany? Zależy jak na to patrzeć. Im dokładniej została przeprowadzona analiza przed podpisaniem umowy realizacyjnej, tym mniejsze jest ryzyko niedoszacowania czy przeszacowania pracochłonności, a co za tym idzie – ceny. Problem pojawia się wtedy, gdy klient po zakończeniu analizy rezygnuje z wdrażania rozwiązania. Kto w takiej sytuacji ponosi koszty wykonanej pracy? Chociażby z tego powodu warto rozważyć analizę przedwdrożeniową jako niezależny etap projektu. W takiej sytuacji analiza może zostać wykonana bardzo dokładnie – bez strat finansowych dla żadnej ze stron. Nawet gdy strony nie dojdą do porozumienia w kwestii umowy wdrożeniowej, taka analiza będzie wartością dodaną dla klienta. Często dopiero na skutek pytań zadawanych przez analityka klient odkrywa pewne nieciągłości i niekonsekwencje w swoich procesach biznesowych. Można powiedzieć, że analiza – nawet bez kupna systemu – stanowi dla organizacji pewnego rodzaju coaching.

Proces wdrażania projektów IT różni się w każdej firmie, w zależności od specyfiki rozwiązań i organizacji. Jak wygląda proces udoskonalany od ponad 20 lat? W VSoft z sukcesem przeprowadziliśmy już kilkaset projektów dla banków, firm windykacyjnych, towarzystw ubezpieczeniowych, multiagencji, agencji oraz brokerów i tutaj opisujemy kroki, w jakich przebiega wdrożenie. Sprawdź sam standardowe etapy projektów, a jeśli masz dodatkowe pytania, skontaktuj się ze specjalistami VSoft!

Agnieszka Kruszyna, analityk VSoft