wróć do wszystkich aktualnościgo back to all news
Optymalizacja procesów - potrzebna od zaraz!

Każdy aspekt procesów biznesowych można dostosować, zmienić, poprawić, wyeliminować. Jednak zanim zabierzemy się za optymalizacje – najważniejsze to dobrze zdefiniowany cel, jaki chcemy osiągnąć.
Dynamika zmian w otoczeniu biznesowym wywołuje konieczność dostosowania się i ciągłego doskonalenia – procesów, kadry, systemów i procedur. Przy wprowadzaniu optymalizacji procesów musimy jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach, które znacznie ułatwią ich wprowadzanie i pozwolą zminimalizować ryzyka projektowe.

Dobry plan

Zacznijmy od początku – zdefiniowanie celu, jaki chcemy osiągnąć w założonym czasie. Następnie wybieramy narzędzia i zasoby, ustalamy plan realizacji i …. działamy?
Jeszcze jeden mały krok przed nami – pozyskanie zwolenników lub sponsorów, którzy na pewno zapytają:
- Co dzięki temu zyska organizacja?
- Jak ograniczymy koszty po wprowadzeniu optymalizacji?

Niektórzy nadal kojarzą optymalizację procesów z możliwością cięcia kosztów działania oraz oczekują szybkich i efektownych rozwiązań za niewygórowaną cenę. A czasami zapominają, że każda optymalizacja to inwestycja – wielowymiarowa i na początku trudna do oszacowania, ale nadal inwestycja – w ludzi i systemy.

Zmiana, zmiana, zmiana

Optymalizacja = zmiana. Zakończona sukcesem optymalizacja to dobrze przeprowadzony proces zmiany. To działanie z efektem domino – jedna zmiana pociąga za sobą drugą, gdyż w pewnym momencie uświadamiamy sobie nowe obszary do optymalizacji i zaczynamy dostrzegać nowe możliwości.

Joanna Skawińska, analityk Pionu Rozwoju Obszaru Windykacji